Tinta Perjuangan

BUat PeNgUnJunG

Sunday, March 13, 2011

Terasa Nikmat Ketika Beribadat Dengan Hati Yang Khusyuk PadaNya..

Ketika kecintaan seorg hamba kepda Tuannya bertmbah,maka brtmbah pula semangatnya untuk mentaatiNya dan berasa senang dengan berzikir kpdNya.Kecintaan ini merupakan sebb mnculnya mkna2 kedekatan dan krinduan kpda kekasihnya Yang Maha Agung yg digmbarkan di antra zikir dan munajtnya.

Mkna2 ini tdak akn mncul kcuali jika pntu cinta dibukakan untuknya.Sang Pecinta akan menyambut kekasihnya dengan penuh kebahagiaan dan mentaati smua printahnya dengan pnuh keredhaaNya.KetaatanNya tdak menggerakkan krana dorongan rsa tkut trhadap azabNya ktika tdak mnjalankan perintahNya.Akan tetapi,yang menggerakkanNya adalah sperti yg menggerakkan Musa A.S ktika baginda brkata kpada tuhanNya ....

     "Aku bersegera kepadaMu,Ya TuhanKu,supaya Engkau redha(kepadaku).."  Suratul Taha 84....

Itu juga yang mnjadikan Rasulullah S.A.W kita berkata kepada Bilal , "Hai Bilal,istirihatkanlah kami dengan solat!"..

Sesungguhnya,dalam melakasanakan ketaatan itu trdapat kebahagiaan yang hakiki,kesenangan dan perasaan yang baik,serta kenikmatan uang diperoleh sang pencinta dalam bermunajat,berzikir dan memuji-muji Asma Allah.Inilah yang disebutkan sbgai "Syurga Dunia".Inilah suyrga yang sukar untuk kita masuki kecuali dari pintu cinta.

 Teringat saya kata-kata seorang yg soleh orangnya prnah berkta kpada saya "Orang2 mskin dari pnduduk dunia kluar dari syurga dunia.Alangkah eloknya knikmtan yang mereka rasakan di dalam syurga dunia..Ditanyanya saya "kenikmtan apa yang ada didalamnya?..Dan ia berkata "kecintaan Kpda Allah SWT,mengenal dan mengingatiNya."
Subhanallah!! sungguh mudah jwapan yang dia berikan.

Smbung dia lagi.."Sesungguhnya jika aku mlalui wktu2 tersebut,nscaya aku akan berkata "jika pndudk syurga sperti itu,ini bermakna bhawa mereka berada dalam kehidupan yang sangat indah"...

Subhanallah..Sungguh indah nikmat Allah...

No comments:

Post a Comment