Tinta Perjuangan

BUat PeNgUnJunG

Monday, March 21, 2011

Debaran Si Ayah

Hari ini saya ingin berbicara berkenaan dengan harapan ibu ayah.

Melihat wajah ayah ibu yang menghantar anak-anak ke sekolah setiap hari, dapat saya rasakan sebuah debaran seorang ayah ibu. Semuanya terkandung sebuah harapan.

Seorang ayah atau ibu melihat anak-anaknya membesar dengan penuh debaran. Berdebar kerana dua kemungkinan, adakah anak itu membersar menjadi anak soleh dan solehah atau anak itu membesar menjadi anak derhaka.

Disaat tatkala si anak melangkah keluar, ibu dan ayah memberi sebuah ciuman, di dahi dan kedua belah pipi.  Keberkatan menitip ilmu serta doa ayah ibu sentiasa diharapkan.  Adakah anak-anak mengerti perasaan ini?

Ayah dan ibu ingin menasihati anak agar menjadi apa yang diinginkan. Tetapi kekadang mulut ibu dan ayah membisu seribu bahasa. Perkataan tidak terluah, mungkin kerana gugup, gementar, menjaga hati, kasihan, geram atau seribu satu macam perasaan. Semuanya ingin dijaga, demi kasih sayang terhadap anak tercinta.

Ketika berjalan ke sekolah, seringkali ayah ibu pasakkan niat dan ingatkan anak supaya tujuanmu hanya satu, buat menuntut ilmu bekalan masa depanmu.

Aduhai anak, jangan sekali dileburkan harapan ini.

Hari ini kita masih mampu untuk menikmati kasih sayang ibu dan ayah.

Bagaimana esok, lusa dan hari-hari yang mendatang?

Di kedua telinga ini mungkin kita tidak akan mendengar lagi harapan doa ayah ibu.

Tatkala sakaratulmaut menjenguk tiba.

Moga dirimu anak menjadi intan buat masyarakatmu.

Dicampak ke gurun menjadi oasis, menjadi singgahan si musafir menakung air, daripada mentari dan ribut pasir.

No comments:

Post a Comment