Tinta Perjuangan

BUat PeNgUnJunG

Wednesday, March 30, 2011

Pesanan



Perkara yg ajaib, tempat yg biasanya tumbuh padanya mutiara dan batu2 berharga Intan & Belian, apa bila turun air hujan maka ia membuka mulutnya lalu menelan air itu ke dlm rongganya dgn izin Allah air hujan itu menjadi mutiara dan batu2 yg berharga. Tapi apa bila ditelan oleh seekor Ular Tedung, maka air hujan itu menjadi racun yg berbisa, sedangkan air hujan yg sama turun kepada bekas batu2 berharga dan juga mulut seekor Ular. Disebabkan perbezaan tempat dan zatnya yg mengambil faedah dari Air Hujan.

Air Hujan itu diibaratkan seperti ILMU , Ilmu itu apabila jatuh kpd org yg baik ia menjadii satu alat yg sesuai bagi kebaikan dan tahu utk memanafaatkanya. Sebaliknya bila dia jatuh ke tangan org yg jahat & suka membuat kerosakkan, Ilmu itu akan berubah warnanya menjadi buruk lagi merbahaya.

Ilmu yg ada ditangan Si Alim yg jahat itu sebenarnya bukanlah dari ilmu agama yg hakiki, bahkan ia hanya gambaran dan kulitnya sahaja, ilmu itu hanya lekat pada lidahnya dan lahirnya sahaja, tidak lekat apapun pada hatinya dan batinnya.

Berkata Imam Malik Ra. "Bukanlah ilmu itu dgn banyak meriwayatkan, hanyasanya ilmu itu adalah cahaya yg dilemparkan oleh Allah Taala di dalam hati manusia" Ibnu Mas'ud Ra, berkata "Hanyasanya Ilmu itu adalah takut kpd Allah Taala"

Berkata Imam Ali Karamallahu Wajhah " Dua org yg akan mematahkan tulang belakangku, iaitu seorang Alim yg melanggar perentah Allah dan seorang yg bodoh mengerjakan ibadat. Yg alim menjauhkan manusia dgn pelanggaran perentah Allah, Yg bodoh pula memperdaya manusia dgn ibadatnya.

Sabda Rasulullah " Ilmu itu ada dua jenis, ilmu di hati yg merupakan ilmu yg berguna. Dan ilmu dilisan saja, yg merupakan hujjah yg akan dipertanggungjawabkan dihadapan Allah ke atas Anak Adam"

ebab itu Rasulullah saw mengajar kita berdoa " Ya Allah sesungguhnya aku memohon kepada Mu ilmu yg berguna dan bermanafaat"     

No comments:

Post a Comment