Tinta Perjuangan

BUat PeNgUnJunG

Friday, March 25, 2011

Renungan Malam

Jalan menuju kebahagian itu tidak ditaburi bunga mawar yang harum, melainkan penuh duri dan pahit.
Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, DIA datangkan petirdan kilat.
Kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari, rupa- rupanya Tuhan hendak memberi kita pelangi Waktu itu bagaikan pedang, jika tidak kau potong maka ia(waktu) akan memotongmu.

Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil.
Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia, maka teruskan.
Ingatlah bahwa kita akan melalui semua ini hanya sekali,mungkin tiada lagi peluang kedua.
Andai hidup puncak perpisahan,biarlah mati menyambungnya semula.Namun seandainya mati puncak  perpisahan,biarlah hidup ini membawa arti yang nyata. Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita.Tetapi hanyadengan memberi kemaafan  sajalah kita akan dapat mengobati hati yang telah terluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segalaparut luka emosi Jangan berputus asa dalam mencari Ilmu bila Ilmu yang dicari itu tidak mau masuk kedalam sanubari,tapi bersabarlah,karena air yang lembut itu apabila menitis keatas sebiji batu yang besar secara berterusan, batu itu pasti akan  mempunyai lekuk. Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan,tanpa persahabatan percintaan akan  berakhir tetapi tanpa percintaan, persahabatan boleh kekal. Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin. Kenali senjata wanita: Airmata,senyuman, tuturkata, berhiasdan kepandaian. Hidup kita ibarat subjek matematika yaitu tambah,bertolak, tambah dan pembagian.amalan yang baik hendaklah ditambahkan, segala perbuatan yang buruk dan dimurkai oleh  Allah hendaklah ditolak atau dijauhkan, pahala amalan hendaklah digandakan dan masa yang ada hendaklah dibagikan dengan sempurna agar  kita tidak tergolong dalamgolongan mereka yang rugi hidupdi dunia dan akhirat.

Apabila anda mulai menyangka anda telah membuat satu pilihan yang salah dalam hidup anda dan terus menyangka kebahagian tidak akan anda kecapi karena kesalahan membuat pilihan itu, selamanyalah anda tidak akan berasa bahagia.Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata- mata, kerana semakin tinggi keikhlasan didalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak Kenangan itu kadang kala teramat pahit untuk diingati,tetapi ia terlalu manis untuk dikenang.
Sekiranya kamu yakin kamuboleh menang sememangnya kamu boleh,tetapi jika kamu fikir kamu akan kalah sememangnya kamu berada dalam jalan menuju kekalahan.

Renung fikir menjadi kata-kata;Renung kata-katamu, ia menjadi perbuatan;Renung perbuatanmu, ia menjadi amalan;Renung amalanmu, ia adalah sifat dirimu.

Yang indah itu pertemuan, yang manis itu kemesraan,Yang pahit itu perpisahan, yang tinggal hanyalah kenangan.

Apabila temanmu berubah dan  bertukar keadaannya jangan engkau tinggalkan dia karena sekali dia membengkok dan sesekali dia melurus.

Manusia tidak terhindar dari kesilafan.Bersendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat.Dan duduk berteman adalah lebih baik daripada duduk bersendirian.Dosa yang paling keji terhadap kawan kawan bukanlah karena membenci mereka tetapi karena kita bermuka-muka dengan mereka.
Tidak ada orang yang berhasil dalam keadaan dirinya takpernah sedia untuk berhasil kalau dia“berhasil” itu bukan keberhasilan tapi kebetulan saja.

Memendam rasa, baik yang bagus maupun yang tidak semuanya pasti meletup.Yang dipanggang pastimasak,yang direbus pasti mendidih, yang ditanak pasti menjadi bubur.

Teman yang baik adalah orangdapat berkata benar kepadakita dan bukan orang yang selalumembenar-benarkan perkataan kita Pujian adalah membuat kita bahagia dan dia merangsangotak.Otak yang terangsang hasil dari pujian yang tulus menjadikannya lebih kreatif.Memendam perasaan ibarat memasang bom jangka yang diletakkan sendiri didalam rumah. Orang yang ingin hidup bahagia perlu menjaga empat perkara.Pertama : teguh menjagakehormatan.

Kedua : rela menerima apa yang sedikit

Ketiga : berbuat kebaikan setiap hari.

Keempat : memelihara lidah dari perkataan yang kotor.Kita akan merasa bahagia apabila orang berasa senang dengan kita dan mencintai diri kita seperti mencintai dirinya sendiri.Marah menyebabkan separuh keintelektualan hilang berganti dengan tindakan-tindakan meluru,bodoh dan tidak munasabah.
Esok belum tentu matahari masih mencerah merah, entah-entah sudah padam di kelopak mata kita… Hidup adalah akar yang menjalar,menjelajah kesegenap destinasi,walau susah walau sukar walau yang  datang hanyalah setitis air jernihyang bakal menyinari hidup hanya ssesingkat saja.Dunia ibarat laut, semakin banyak diminum, semakin haus Mengemukakan dalil kepada orang bodoh adalah mudah tetapi menyakinkannya amat sukar. Tidak penting sama ada berapa lama kita hidup. Yang penting bagaimana keadaan kita semasa hidup.Hargailah dan pertinggikanlah pribadimu. Orang-orang yang bercita-cita harus mampu menaksir harga pribadinya sehermat-hermatnya.Anda harus tahu akan harga diri dan harus selalu coba untuk memepertinggikan pribadimu. Jika seseorang hadir dalam hidupmu dan menjadi bagian darimu, Tetapi atas Alasan tertentu dia terpaksa pergi,jangan terlalu sedih,Terimalah kenyataan itu dan setidaknya dia pernah membahagiakanmu. Hanya orang yang bodoh saja akan terbentur kepada batu yang sama buatkali ketiga, apabila benturan yang pertama itu tidak diambil peduli. Kekhilafan itu adalah peluang untuk membuat keberhasilan yang lebih cemerlang. Ilmu itu adalah perhiasan yang paling menawan dan tiada tandingannya bagi orang yang benar-benarikhlas mencarinya Angan-angan yang panjang ituadalah salah satu daripada kerusakan dalam mencapai kejayaan ilmu Jadilah bunga mawar yang indah berpagarkan duri.
Jangan biarkan dirimu menjadi sembarangan bunga  yang tetap juga indah tetapi,sayang tidak berduri, Apabila tidak berduri ,tiada lagi benteng yang boleh melindungi keindahan si bunga daripada sewenang-wenangnya didekati sang kumbang.

Lantas, tercemarlah keindahandan murahlah nilainya.
Durimawar itulah ditasbihkan dengan perbatasan aurat, akhlak dan al-haya’
.
Dengan pagaran duri itu, kilauan warnanya semakin memancar indah dan haruman romanya menyelinap di segenap naluri yang mengundang kekaguman di hati sang kumbang hinggakan sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekati.

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar.Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan.Sahabat sejati menjadi pendorong impian.
Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.
Kekhilafan sesaat adakalanya menimbulkan sesal bertahun-tahun.

No comments:

Post a Comment