Tinta Perjuangan

BUat PeNgUnJunG

Wednesday, March 2, 2011

Coretan semasa

 Remaja Dan Alkohol
Oleh DR. KHAIDZIR ISMAIL
Penguatkuasaan pihak berkuasa semata-mata tidak dapatmembanteras penyalahgunaan alkohol sebaliknya ia perlu mendapat kerjasama masyarakat terutama umat Islam. – Gambar hiasan



MENGAMBIL, menyalahgunakan, ketagihan dan kebergantungan kepada bahan seperti alkohol adalah terma-terma yang digunakan dalam menerangkan tingkah laku pengambilan bahan berkenaan.
Walaubagaimanapun dalam Islam pengambilan bahan terlarang ini adalah haram dan satu dosa besar. Tetapi dalam keadaan ini terdapat sebilangan kalangan remaja yang telah terjebak sama ada pernah ingin cuba-cuba atau sehingga menjadi ketagihan.
Keterlibatan remaja dalam salah laku ini memberi kesan yang mendalam kearah keruntuhan generasi muda Islam yang diharapkan akan menjadi pewaris kelak dan yang dapat mempertahankan kedaulatan amalan cara hidup Islam di muka bumi ini.
Remaja didedahkan dengan penggunaan alkohol ini adalah melalui jaringan sosial (seperti kelabhiburan, acara sambutan perayaan, rakan sebaya, mudah didapati secara terbuka di tempat kerja/awam dan juga tarikan cara hidup).
Keseriusan keterlibatan remaja Islam dalam alkohol walaupun belum sampai kepada ketagihan melampau tetapi sudah ada yang telah mencubanya. Perbuatan ini tidak terbatas kepada remaja bandar mahu pun luar bandar, miskin atau kaya, berpendidikan atau tidak.
Kalangan remaja yang ditemui yang telah mencubanya banyak yang tidak faham dan ada setengahnya pula saja-saja buat tidak faham dengan bertanyakan:
“Minum sikit atau banyak tetapi tidak memabukan jadinya tak salah lah?
“Diminum oleh kanak-kanak bawah umur tu salah tapi kalau dah dewasa tak apa?”
“Sekiranya meminumnya akan membawa kepada mudarat seperti penyakit maka baru salah?
“Minum untuk berikan ketenangan dari masalah dan macam ubatlah tak apa?”
“Masa muda tak apa minum tapi dah tua boleh bertaubat?
“Orang Islam lain pun minum?
“Orang besar-besar atau artis pun minum?”
“Ada jual kat mana-mana, hotel, kedai serbaneka 24 jam dan atas kapal terbang pun free lagi?”
Bahaya kesan penyalahgunaan alkohol
Di antara beberapa bahaya kesan dari penyalahgunaan alkohol dalam kalangan remaja:
l Salah satu daripada dosa besar dan mesti bertaubat.
l Kunci kepada melakukan salah laku jenayah dan maksiat lain.
l Penyakit sosial dan mental (psikologikal).
l Alkohol akan mengurangkan keupayaan minda untuk memberi fokus.
l Remaja yang minum selalunya akan juga mengambil dadah berbeza dengan orang dewasa yang hanya minum
l Remaja yang didedahkan dengan meminumnya di peringkat awal lagi akan menjadi ketagih walaupun bekerja atau melanjutkan pelajaran.
l Ramai remaja yang terlibat dalam kemalangan jalan raya terlibat daengan dadah atau alkohol atau kedua-duanya.
l Remaja yang minum akan jadi kemurungan dan memberi kesan kepada tindak membunuh diri kelak.
l Remaja yang minum dan mabuk mudah terjebak dalam aktiviti salah laku seksual, seksual tidak selamat, sex party atau mangsa rogol)
l Kesan kepada masalah psikologi seperti kebimbangan dan kemurungan.
l Mudah terjebak dalam penyalahgunaan jenis-jenis dadah lain
Bagaimana menghalang anak remaja daripada terjebak?
l Komunikasi yang jelas – ibu bapa mesti mendekati anak-anak melalui kemahiran komunikasi yang berkesan.
l Pemantauan aktiviti dan rakan kenalan anak.
l Pembabitan anak dalam aktiviti kokurikulum.
l Mengajar anak-anak kemahiran sosial seperti pengurusan stres, membuat keputusan dan kawalan kendiri.
l Memberi pendidikan terutamanya agama bagi menyediakan anak yang berakhlak dan soleh.
Bagaimana Remaja Terlibat?
l Pertamanya faktor remaja itu sendiri -sejauh mana personaliti, pendidikan, amalan agama dan kemahiran mereka dapat membantu tidak terlibat.
Ingin cuba-cuba atau eksperimen – Biasanya remaja yang dipengaruhi rakan sebaya, ingin tahu atau suka kepada cabaran ‘yang bodoh’ dan boleh ‘gah’ yang dia dah pernah cuba dan rasahebat diri berbanding dengan rakan lain yang takut memcuba?
Bersosial – kerana kawan, atau inginkan diterima oleh rakan sebaya lain. Setengahnya melihat sekadar bersosial suka-suka sahaja.
Penggunaannya sebagai rawatan – seperti mendapati bahawa alkohol dapat membantu menukarkan mod yang positif dan meghilangkan kedukaan, kesunyian, stres dan masalah.
Ketagihan – merupakan peringkat di mana remaja mendapati bahawa perubahan secara psikologikal dan fisiologikalnya bergantung kepada alkohol.
l Kompulsif - apabila berlaku perubahan pada kefungsian otak terutamanya bahagian yang mengawal emosi dan motivasi sudah bergantungan kepada alkohol.
Kesimpulan
Pengambilan alkohol dalam kalangan remaja semakin menjadi-jadi dan ini adalah satu gejala yang sangat tidak sihat berlaku pada remaja Islam kita.
Oleh kerana faktor individu remaja dan persekitaran sama-sama memainkan peranan penting dalam menyumbang kepada gejala ini maka perlu difikirkan cara terbaik menjauhkan daripada merosakkan lagi ramai akhlak anak muda kita.
Contohnya, alkohol ini boleh didapati secara terbuka. Tidak kurang juga remaja kita yang bekerja mencari rezeki dengan majikan yang melibatkan dalam penjualan dan juga menyediakan minuman alkohol kepada pelanggan dan ini perlu dihentikan.
Sayangilah anak bangsa kita dan atas kesedaran dan usaha kita ini insya-Allah dapat membangunan golongan muda yang berakhlak dan menjadi khalifah di muka bumi ini.
Dikirim dalam Fokus Isu | Leave a Comment »

Menyuburkan keimanan pada usia muda

DIkirim oleh epondok di Mac 2, 2011
Oleh Hizbur Rahman
Kesibukan bekerja, bersukan serta berhibur buatkan remaja lupa merawat penyakit rohani
MANUSIA sifatnya suka menghambakan diri kepada tuannya yang suka menolong, melindungi dan suka mengambil berat. Atau dengan kata lain, manusia rela mengabdikan diri kepada sesiapa yang dicintainya.
Hakikatnya, cinta yang teratas adalah cinta antara makhluk dengan Pencipta-Nya. Usia muda tidak akan bertahan kerana ia akan menjangkau dewasa dan akhirnya tiba masa tua. Setiap detik berlalu tidak akan berulang lagi, saat remaja hanya tinggal kenangan.
Jika masa remaja tidak digunakan sebaiknya, pasti akan meninggalkan kenangan pahit pada hari tua. Masa tua segala-galanya tiada yang indah, kudrat tenaga sudah semakin lemah, selera makan kian menurun meskipun disajikan makanan lazat, sering dilanda sakit kerana keupayaan fizikal melawan penyakit menjadi semakin lemah dan keterbatasan tidak melingkungi dirinya.
Dalam keadaan sedemikian, mungkin seseorang baru menyedari betapa masa muda itu amat berharga. Oleh itu, mensia-siakan masa muda yang sangat bererti bagaikan menempah derita, menanggung penyesalan, menyesal kemudian hanya satu kesengsaraan.
Memandangkan usia manusia amat terbatas, masa diperlukan dengan berjimat dalam usaha membentuk nafsu dan jiwa untuk persediaan menjadi hamba Allah yang muttaqin.
Firman Allah yang bermaksud: “Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal salih serta berwasiat (nasihat-menasihati) dengan kebenaran dan berwasiat dengan kesabaran.” (Surah Al-Asr, ayat 1-3)
Allah berfirman lagi yang bermaksud: “Kami kisahkan kepada engkau perkhabaran mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda yang beriman kepada Tuhan dan Kami tambahkan mereka itu dengan petunjuk.” (Surah Al-Kahfi, ayat 13)
Tingkah laku sosial sebahagian umat Islam ketika ini tanpa mengira kedudukan tua atau muda, berpendidikan atau tidak semacam tergambar betapa lemahnya akidah dan keimanan mereka. Kehidupan mereka semakin kalis dengan tuntutan agama.
Dalam situasi kekeluargaan, ibu bapa seperti hilang panduan, dalam institusi pendidikan, guru seperti buntu dari segi pendekatan dan dalam komuniti bernegara, masalah sosial makin sukar dibendung.
Walaupun masalah ini sering dikaitkan dengan remaja tetapi hakikatnya ia berlaku tanpa mengira umur dan latar belakang. Ulama Islam sepakat mengatakan akidah tauhid adalah dasar paling utama untuk mengenal Allah.
Ia juga menjadi pokok pemikiran membentuk kerangka perjuangan membina tauhid secara sepadu di samping mengandungi ajaran yang seimbang antara jasmani dan rohani, antara kebendaan serta kemanusiaan.
Selain mendasari pemikiran, akidah juga mendasari amalan. Sebaik mana sekalipun amalan seseorang, ia tidak akan diterima Allah kecuali dilakukan oleh orang beriman yang berpegang kepada akidah yang benar dan sah.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Iman ada mempunyai 70 atau mempunyai 60 cabang, maka yang sebaik-baik ucapan perkataan Laa Ilaha Ilallah dan serendah-rendahnya membuang sesuatu benda yang menyakiti manusia di tengah jalan dan malu itu sebahagian daripada cabang iman.” (Hadis Muttafaqun Alaih)
Memandangkan iman boleh bertambah dan berkurang, marilah kita berusaha menambah serta menyuburkan keimanan kita melalui amal salih yang merangkumi ibadat umum dan khusus.
Membiasakan sunnah, akan dapat memelihara yang wajib, meninggalkan yang makruh akan dapat menghindari yang haram.
Sebagai manusia biasa, kita mudah untuk membuat rawatan penyakit jasmani tetapi bagaimana pula usaha mengesan dan merawat penyakit rohani jika sentiasa dilalaikan dengan kesibukan bekerja, keseronokan bersukan dan keasyikan berhibur?
Hanya iman saja dapat memandu dan menentukan jalan yang benar seperti kisah Saidina Umar bin Al-Khattab yang mengajak sahabatnya menambahkan iman mereka dengan memperbanyakkan zikrullah.
Diriwayatkan oleh Abu Jaafar daripada datuknya Amir Habib, seorang sahabat Rasulullah SAW katanya yang bermaksud: “Iman itu bertambah dan berkurang, lalu sahabat bertanya: Bagaimana bertambah dan berkurang? Jawabnya: Apabila menyebut dan mengingati Allah dan memuji-Nya (mengucapkan Alhamdulillah) serta menyucikan-Nya (menyebut Subhanallah), maka itu menyebabkan iman bertambah.”

Muslim warisi tugas dakwah daripada Rasul

DIkirim oleh epondok di Mac 1, 2011
Oleh Zahiruddin Zabidi
TUGAS Rasulullah SAW selepas menerima wahyu pertama sekali gus mengiktiraf Baginda sebagai rasul utusan Allah SWT adalah menyampaikan dan mengajak manusia kepada jalan kebenaran iaitu jalan Allah SWT, pada masa sama mencegah daripada terjebak dengan kemungkaran.
Justeru, dakwah menjadi tugas warisan daripada Rasulullah SAW kepada setiap umatnya tetapi hanya segelintir yang memandang dakwah sebagai perkara besar dan keutamaan dalam kehidupan.
Mungkin ramai orang Islam hari ini berpandangan tugas dakwah boleh dilucutkan daripada pertanggungjawaban mereka kerana sudah wujud agensi kerajaan khususnya di bawah Jabatan Agama Islam Negeri yang mempunyai Unit Dakwah.
Ditambah pula adanya organisasi dakwah sukarela seperti Angkatan Belia Islam (ABIM), Jamaah Islah Malaysia (JIM) dan yang berkaitan kerajaan seperti Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) yang aktif menjalankan aktiviti dakwah dalam konteks serta kemampuan tersendiri.
Ini menambahkan lagi tanggapan bahawa tugas dakwah boleh diserahkan kepada mereka yang bertanggungjawab atau dalam erti kata lain mereka yang bekerja makan gaji dengan organisasi berkenaan.
Umat Islam seharusnya menyedari tanggungjawab dakwah adalah kewajipan semua. Firman Allah SWT bermaksud: “Dan hendaklah ada antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah yang mungkar; merekalah orang yang beruntung.” (Surah Ali-Imran, ayat 104)
Firman Allah SWT lagi bermaksud: “Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang yang fasik.” (Surah Ali-Imran, ayat 110)
Daripada kebanyakan lapangan dakwah yang pelbagai itu, ada satu cabang dakwah sangat penting dan utama bagi seseorang Muslim khususnya lelaki iaitu menganjurkan kebaikan serta mencegah kemungkaran kepada keluarga.
Allah SWT memberi amaran keras bermaksud: “Wahai orang yang beriman, pelihara dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat yang kasar, keras, dan tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (Surah At-Tahrim, ayat 6)
Berdasarkan ayat itu jelas bahawa dakwah untuk mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran harus bermula terlebih dulu dari dalam diri, ahli keluarga seterusnya kepada masyarakat.

Berzikir berkesan sembuhkan penyakit

DIkirim oleh epondok di Mac 1, 2011
Umat Islam digalak tabah, berusaha rawat sakit asalkan ikut peraturan agama
Soalan:
SAYA ingin bertanya mengenai sebuah hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Perbanyakkanlah membaca La Haula Wa La Qawwata Illa Billah kerana sesungguhnya bacaan ini adalah ubat bagi penyakit, yang mana penyakit paling ringan adalah kebimbangan”. Soalan saya: Apakah penyakit itu?
Hamba-Nya,
Kuala Lumpur.
Jawapan:
ALHAMDULILLAH, wassholatu wassalam ‘ala rasulillah, waba’d. Hadis itu adalah riwayat at-Tabarani dalam al-Awsath dan al-Hakim yang berbunyi: “Man Qala La Haula wala Quwwata Illa Billahi Kana dawa’an min tis’atin wa tis’iina da’in, aisaruha al-Hammu. (Maksudnya: Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata illa billahi, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit. Yang paling ringan adalah kebimbangan).
Penyakit yang dimaksudkan itu ada terkandung dalam beberapa ayat al-Quran dan hadis Rasulullah SAW. Contohnya seperti hadis riwayat Abu Daud, daripada Anas, bahawa Rasulullah SAW berdoa dengan doa: “Allahumma innii ‘auuzhu bika minal barashi wal junuuni wal-juzaami wa sayyi’il asqaam (yang bermaksud: “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari penyakit sopak, gila, penyakit kusta dan penyakit-penyakit yang berat).”
Begitu juga hadis riwayat Abu Daud menyebut bahawa Rasulullah SAW berdoa: “Allahuamma Inni a’uuzu bika minal hammi wal hazan, wa ‘auuzhubika minal ‘ajzhi wal kasal, wa’auuzhu bika minal Jubni wal-Bukhl, wa’uuzhubika min ghalabatid daini wa qahrir rijaal (yang bermaksud: “Ya Allah, saya berlindung kepada-Mu daripada penyakit gelisah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu daripada penyakit lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada pengecut dan bakhil dan aku berlindung kepada-Mu daripada timbunan hutang dan penindasan orang.”
Saudara, apa yang penting pada hadis berkenaan ialah untuk menyatakan kelebihan dan manfaat besar kepada orang yang banyak menyebut ‘La Haula Wala Quwwata Illa Billah.’ Maksudnya tiada daya dan kekuatan (untuk menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan suatu yang manfaat) selain Allah SWT.
Ucapan itu dinamakan Hauqalah. Apabila kita ditimpa sesuatu yang kita tidak sukai, banyakkan menyebut hauqalah. Imam a-Nawawi berkata: “La haula wa la quwwata illa billah”, itulah kalimah yang digunakan untuk menyerah diri dan menyatakan bahawa kita tidak mempunyai hak untuk memiliki sesuatu urusan. Ia kalimah yang menyatakan bahawa seseorang hamba tiada mempunyai daya upaya untuk menolak sesuatu kejahatan [kemudaratan] dan tiada mempunyai daya kekuatan untuk mendatangkan kebaikan kepada dirinya melainkan dengan kudrat iradat Allah SWT juga.
Dalam sebuah hadis menyebut daripada Abu Zar, beliau berkata: “Aku berjalan di belakang Rasulullah SAW, lalu Baginda berkata kepadaku: “Wahai Abu Zar, mahukah aku tunjukkan kepada kamu satu perbendaharaan daripada beberapa perbendaharaan syurga? Aku berkata: Mahu ya Rasulullah. Baginda bersabda: “La Haula wala Quwwata illa billah.”
Begitu juga hadis daripada Abu Musa, beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda kepadaku: “Mahukah aku tunjukkan salah satu perbendaharaan dari perbendaharaan syurga? Saya menjawab: “Mahu ya Rasulullah. Kemudian Baginda bersabda: La haula wala quwwata illa billah.”
Daripada Ibnu Mas’ud beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda: Wahai Muaz, adakah kamu tahu tafsir (maksud) La haula wala quwwata illa billah? Muaz menjawab: Allah dan rasul-Nya lebih mengetahui. Rasulullah SAW bersabda: La haula (tiada daya) dari menghindari maksiat kepada Allah melainkan dengan kekuatan Allah, wala quwwata (tiada kekuatan) atas mentaati Allah melainkan dengan pertolongan Allah SWT. Kemudian Rasulullah SAW menepuk bahu Muaz dan Baginda bersabda: “Demikianlah yang diberitahu oleh kekasihku Jibril daripada Tuhan.”
Sebenarnya apabila kita banyak menyebut Allah SWT atau berzikir mengingati-Nya sebanyak-banyaknya, ia mampu menjadi penyembuh, tetapi sekiranya kita banyak ingat kepada manusia ia boleh menjadi penyakit. Wallahua’lam.

Panduan mendidik hati bersih jauhi perasaan dengki, khianat

DIkirim oleh epondok di Februari 28, 2011
Oleh Mohd Rizal Azman Rifin
SUDAH menjadi lumrah, ada sesetengah manusia yang berasa kurang senang apabila melihat kelebihan nikmat dikurniakan Allah kepada orang lain. Untuk menghapuskan perasaan negatif itu, kita seharusnya mengikuti panduan digariskan Nabi SAW.
Diceritakan kepada sahabatnya, Abu Zarr Al-Ghifari, katanya Nabi SAW pernah suatu hari berpesan kepadanya: “Lihatlah kepada orang yang berada di bawah mu dan jangan melihat orang yang berada di atas mu kerana yang demikian lebih patut supaya kamu tidak meremehkan nikmat Allah yang diberikan kepadamu.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan at-Tirmidzi)
Ini satu panduan terbaik buat kita menelusuri kehidupan di dunia dengan tidak menyimpan perasaan hasad dengki dan iri hati terhadap orang lain. Memang benar, ada manusia diberikan nikmat kurniaan dalam bentuk limpahan kekayaan kebendaan ataupun anak yang ramai.
Dalam hal pemilikan harta kekayaan dunia, seharusnya kita meneliti bagaimana orang itu mendapat hasilnya. Mungkin kerana kecekapan dan kegigihan usaha penuh dedikasi sehingga memperoleh nikmat Allah itu. Kita fikir dan renunglah sebagai iktibar supaya turut sama berusaha gigih.
Kita dilarang keras melakukan sebarang pengkhianatan ataupun perbuatan sabotaj terhadap usaha dan perolehan mereka.
Cubalah kita membawa mata hati berfikir dan melihat kepayahan hidup orang lain yang lebih rendah daripada kita. Sudah tentu pada ketika itu kita berasa sangat bersyukur kerana berada dalam keadaan lebih baik.
Ini sebenarnya inti pati hadis Nabi SAW yang mengajak seluruh umatnya bersyukur atas segala nikmat dimiliki dan tidak melihat kepada golongan yang sudah kaya dan mewah hidupnya sehingga terkocak dalam hati rasa dengki.
Rasulullah SAW meminta kita sentiasa bersikap syukur atas nikmat diberikan Allah dan bersifat qanaah, iaitu berasa cukup kurniaan Allah.
Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya sangat beruntunglah orang yang memeluk Islam, diberikan rezeki yang cukup, dan Allah menjadikannya berasa puas terhadap apa yang Dia berikan kepadanya.” (Hadis riwayat Muslim, at-Tirmidzi dan Ibnu Majah)
Namun, dalam aspek ibadah, kita harus melihat kepada orang yang lebih baik daripada kita. Jika ada kalangan sahabat atau ahli masyarakat yang hebat amal ibadat wajib mahupun sunat, perlu dijadikan ikutan supaya kita juga tergolong dalam kategori mukmin salih dan kuat beribadah.
Ingat pesanan Allah yang bermaksud: “Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain. Kerana bagi orang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan dan bagi wanita pun ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan.” (Surah An-Nisa’, ayat 32)
Selain itu, perbuatan berdengki dengan nikmat dimiliki orang lain akan membawa kepada kemurkaan Allah dan menyebabkan si pelaku hilang pahala segala amalnya. Oleh itu, kita sewajarnya mendidik hati supaya bersih daripada tompokan rasa dengki

Antara pelaris perniagaan yang halal dan haram

DIkirim oleh epondok di Februari 28, 2011
Oleh Mohd Fadly Samsudin
PERNIAGAAN adalah salah bidang pekerjaan yang dituntut dalam Islam. Semua urusan niaga dan jual beli bukan hanya sekadar memburu keuntungan semata-mata tetapi menjaga kepentingan dan kebajikan pengguna.
Islam mengkategorikan urus niaga dan jual beli fardu kifayah yang menjadi tanggungjawab umat Islam. Rasulullah ditanya mengenai usaha yang paling baik sebagai sumber pendapatan atau rezeki.
Baginda menjawab: Pekerjaan yang paling baik hasil usahanya sendiri dan setiap perniagaan yang baik serta halal (Riwayat Bazzar dan Sohehahu al-Hakim).
Umat Islam perlu memiliki kekuatan ekonomi agar seluruh umat Islam dapat manfaat daripadanya dalam usaha mengembangkan ajaran Islam.
Nabi Muhammad s.a.w membuktikan baginda seorang usahawan berjaya di samping terkenal dengan sifat terpuji dan amanah dalam menjalankan perniagaan.
Sejak belasan tahun, baginda mendapat kepercayaan bapa saudaranya menguruskan perniagaan. Baginda mahir selok belok perniagaan walaupun menghadapi persaingan pedagang veteran di tanah Arab.
Pada usia 25 tahun, Nabi Muhammad s.a.w menjalankan amanah mengendalikan perniagaan Khadijah sehingga memperoleh keuntungan berlipat kali ganda.
Dengan pengalaman yang luas dalam perniagaan itu, Nabi Muhammad s.a.w dapat menyampaikan dakwah mengenai riba, pengurangan timbangan dan menjaga hubungan baik dengan pelanggan.
Bukan mudah untuk mengecapi kejayaan. Ia tidak datang atau bergolek di depan mata kerana memerlukan pengorbanan masa, tenaga dan usaha.
Paling penting, produk atau barangan yang dikeluarkan melalui perniagaan kita benar-benar berkualiti serta mendapat pujian daripada pembeli.
Menjadi kesalahan besar jika ada kalangan peniaga yang mahukan keuntungan segera dengan menggunakan kaedah dilarang syarak untuk melariskan perniagaan mereka.
Menggunakan pelaris yang bertentangan dengan ajaran Islam boleh membawa manusia kepada syirik dan kufur kepada Allah.
Amalan menggunakan azimat atau tangkal yang percaya kepada kuasa seperti keris, duit syiling, kulit binatang, misai atau kuku harimau, tasbih, permata, bulu binatang dan gambar rajah adalah perbuatan khurafat.
Tiada rahsia mudah berjaya dalam dunia perniagaan melainkan kembali menyusuri jejak Rasulullah s.a.w. Sifat kehambaan, takwa dan tawakal adalah asas penting sebagai ‘ilmu pelaris’.
Firman Allah yang bermaksud: “Barang siapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). (Surah At-Talaq ayat 2-3).
Usaha bersungguh-sungguh dan tidak mudah berputus asa adalah motivasi terbaik untuk maju dalam perniagaan. Manusia tiada sifat ketakwaan dan rendah peribadinya akan mudah mengalah apabila menghadapi tekanan.
Berbeza dengan mereka yang memiliki sifat ketakwaan, peribadi mereka begitu yakin dengan kekuasaan Allah dan tidak cepat berputus asa.
Jatuh dan bangun perniagaan sebagai ujian daripada Allah dan akan mendapat ganjaran pahala. Ketika mendapat kejayaan, mereka bersyukur, begitu juga ketika jatuh, mereka tetap bersabar.
Setiap rezeki manusia di dunia ini datangnya daripada Allah s.w.t. Islam menetapkan panduan yang jelas bahawa penggunaan benda lain khususnya azimat dan tangkal bagi menarik perhatian pembeli adalah tidak dibenarkan.
Masyarakat Islam seharusnya faham mengenai hal itu dan tidak sepatutnya meminta pertolongan daripada sumber lain.
Allah berfirman yang bermaksud: “Dan di antara manusia ada yang mengambil selain daripada Allah beberapa sekutu (berhala), mereka itu mengasihinya seperti mengasihi Allah. Tetapi orang-orang yang beriman amat kasih kepada Allah. Jika orang-orang yang zalim mengetahui, ketika mereka melihat seksaan (nescaya) sesungguhnya kekuasaan bagi Allah semuanya dan sesungguhnya Allah sangat berat seksaan-Nya (Surah al-Baqarah ayat 165).
Allah menjelaskan ada kalangan umat Islam menyembah Allah tetapi dalam masa sama mereka mempercayai perkara lain yang mampu melariskan perniagaan mereka.
Perbuatan berkenaan dikira mempersekutukan Allah. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan jika Allah melapangkan rezeki bagi hamba-hamba-Nya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan kadar (yang tertentu), menurut kehendak-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Melihat segala hamba-Nya (Surah Asy-Syuura ayat 27).
Jika kita faham perniagaan satu ibadah, pasti seseorang itu menjaga akhlaknya dan sentiasa positif dengan persaingan.
Ramai sahabat Rasulullah s.a.w berjaya sebagai usahawan walaupun mereka menghadapi pelbagai kesukaran.
Malah, boleh dikatakan Rasulullah s.a.w melahirkan masyarakat perdagangan yang tumbuh dengan cepat selepas penghijrahan baginda ke Madinah.
Keuntungan dalam perniagaan menjadi hak kepada seseorang usahawan dari pandangan Islam.
Saidina Ali menyatakan dalam warkahnya kepada Malik bin al-Haris sewaktu perlantikan sebagai gabenor Mesir: “Adalah menjadi hak kepada pedagang untuk memperoleh keuntungan atas usaha mereka menyediakan barangan yang berguna kepada masyarakat”
Namun, keuntungan harus diperoleh melalui usaha yang tidak bercanggah dengan etika perniagaan Islam.
Usahawan yang berjaya perlu memahami perniagaan yang dijalankan diredhai Allah. Lakukan penilaian adakah perkhidmatan atau barangan mencapai kualiti terbaik? Periksa kandungan barangan itu sama ada halal atau tidak.
Selain itu, penting dalam perniagaan untuk melaksanakan keadilan dan ihsan. Sebagaimana Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh melakukan keadilan dan berbuat kebajikan serta memberi karib kerabat, dan melarang berbuat yang keji dan yang mungkar dan kezaliman. Dia mengajarkan kepadamu agar kamu mendapat peringatan’ (Surah an-Nahl, ayat 90).
Elakkan sifat kedekut termasuklah kepada pelanggan dan pekerja. Tunaikan kewajipan melunaskan zakat perniagaan dan zakat peribadi dengan harapan harta yang diperoleh dapat disucikan.
Penolong Pengarah Pusat al-Quran dan Ilmu Teras, Institut Latihan Islam Malaysia (Ilim), Zamihan Mat Zain, berkata terdapat dua cara pelaris iaitu yang dibenarkan dan tidak dibenarkan syarak.
“Pelaris yang tidak dibenarkan ialah sesuatu perbuatan yang dilakukan bagi melariskan jualan perniagaan dengan merosakkan perniagaan orang lain.
“Pelaris dibenarkan syarak ialah sebelum membuka perniagaan mereka meminta nasihat golongan berpengalaman, mengamalkan zikir, doa dan wirid supaya Allah membuka pintu rezeki seluas-luasnya kepada mereka,” katanya.
Beliau berkata, peniaga boleh mengamalkan ayat daripada al-Quran seperti ayat kursi atau ayat seribu dinar.
“Ayat seribu dinar dan ayat kursi contohnya boleh dibaca, ditulis, dihafal dan diletakkan di tempat yang mulia.
“Pelaris yang dilarang ialah menggunakan tangkal, azimat, bantuan bomoh, meletak barangan tertentu dalam beg atau poket kerana semua unsur berkenaan membawa kepada syirik kepada Allah.
“Terdapat hadis yang memberi penjelasan mengenai tangkal berkenaan antaranya hadis yang bermaksud: “Uqbah Ibnu ‘Amir berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang menggantung tangkal (Damimah) maka Allah s.w.t tidak akan menyempurnakan hajatnya dan barang siapa yang menggantung objek seperti kulit siput (Wada’ah), maka Allah tidak akan menenteramkannya.”
“Jelas, Nabi Muhammad s.a.w melarang sebarang penggunaan tangkal seperti benang, tali atau apa sahaja yang dipakai pada badan bagi tujuan mendapat faedah yang diharamkan,” katanya.
Zamihan berkata usahawan Muslim perlu mempunyai ilmu perniagaan sebelum menceburi bidang yang mencabar itu dan berniat untuk membantu agama.
“Apabila dikurniakan rezeki yang melimpah ruah, pastikan ia dibelanjakan dengan cara halal kerana mereka membawa amanah daripada Allah.
“Jika membuka perniagaan restoran atau kafe, pastikan kita menyediakan tempat yang selesa, makanan yang bersih dan sedap supaya pelanggan berpuas hati.
“Tidak boleh menerbitkan perasaan dengki atau iri hati dengan pesaing lain. Kita dibolehkan ‘tercabar’ dengan perkhidmatan baik yang ditawarkan itu dan berusaha memperbaiki kekurangan untuk menjadi lebih baik darinya,” katanya.
Dikirim dalam Klinik Agama | Leave a Comment »

Hikmah tersirat sebalik amalan hidup sederhana

DIkirim oleh epondok di Februari 27, 2011

Oleh Irfan Mohamad


Islam larang ummah merokok, zina, minum arak kerana memudaratkan kesihatan

TANGGAL 4 Februari adalah sambutan Hari Kanser Sedunia. Walaupun terciptanya pelbagai bentuk kaedah rawatan baru yang menjanjikan sinar harapan kepada pesakit kanser untuk pulih, bilangan kes penyakit kanser menunjukkan peningkatan saban tahun.

Statistik menaik ini bukan saja berlaku di Malaysia bahkan aliran sama dilakarkan di seluruh dunia. Sejumlah 12.7 juta kes kanser baru dicatatkan dan hampir 7.6 juta orang mati kerananya setiap kali kalendar tahunan bertukar.

Mungkin ramai menganggap kanser ialah penyakit nasib malang terjadi kepada sesiapa yang terkena, ada juga menganggap ia penyakit keturunan semata-mata.
Tidak kurang juga kepercayaan ditanam bahawa ia hukuman mati mandatori bagi sesiapa menerima berita menghidapinya.

Tidak ramai mengetahui kanser sebenarnya penyakit yang boleh dicegah, walaupun tidak semua, namun peratusannya boleh mencapai 30 hingga 40 peratus.

Sebagai agama yang syumul, ajaran Islam mengandungi hikmah yang kebanyakan kita menganggap sebagai ritual semata-mata sedangkan ia ajaran menghiasi cara hidup lebih sejahtera untuk kehidupan akhirat dan mempunyai pelbagai manfaat dunia termasuk pencegahan penyakit kanser.
Pengambilan alkohol dan merokok antara faktor risiko mendedahkan seseorang mendapat kanser. Pengambilan alkohol berkait rapat dengan kanser di bahagian mulut, tekak, saluran makanan (esofagus) selain hati.

Pengharaman alkohol atau arak adalah jelas seperti firman Allah yang bermaksud: “‘Hai orang yang beriman! Sesungguhnya arak, judi, berhala dan undian adalah kotor daripada perbuatan syaitan. Oleh itu jauhilah dia supaya kamu bahagia.
Syaitan hanya bermaksud untuk mendatangkan permusuhan dan kebencian antara kamu disebabkan arak dan judi serta menghalangi kamu ingat kepada Allah dan solat. Apakah kamu tidak mahu berhenti?” (Surah Al-Maidah, ayat 90-91)

Rokok pula diketahui mengakibatkan kanser paru-paru, saluran pernafasan atas dan buah pinggang. Selain kanser, tabiat merokok juga mudah membawa kerosakan pada organ jantung, perut, meningkatkan risiko angin ahmar dan komplikasi lain akibat rosaknya salur darah dalam badan.

Yang lebih menyedihkan, kesan asap rokok turut memudaratkan orang yang berada di sekitar perokok atau perokok pasif. Bayangkan betapa hebatnya kesan akan ditanggung ahli keluarga bagi seorang bapa yang merokok.

Oleh sebab itu Islam dengan jelas melarang sebarang perkara yang boleh memudaratkan diri serta orang sekeliling. Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah kamu campakkan dirimu ke dalam kebinasaan.” (Surah Al-Baqarah, ayat 195)

Bagi seseorang yang mengambil alkohol dan merokok, risiko mendapat kanser bukan lagi berkadar secara langsung, bahkan peningkatannya berkali ganda banyaknya berbanding mengambil alkohol atau merokok secara berasingan.

Pengambilan makanan juga banyak diberi penekanan dalam Islam baik dari segi kuantiti, kualiti kebersihan serta perlu dipastikan sumbernya halal lagi baik.

Ketika makan, Rasulullah SAW menunjukkan contoh supaya tidak berlebih-lebihan bagi megelak penyakit metabolik seperti kencing manis dan darah tinggi, malah turut dikaitkan dengan mendapat risiko kanser lebih tinggi.

Justeru, Islam mengajar supaya makan berpada-pada dan memilih kumpulan makanan mengikut keperluan tubuh badan bagi mencegah kemudaratan. Contohnya, mengelak makanan terlalu manis, masin, berlemak, mengurangkan pengambilan daging merah dan pada masa sama mempelbagaikan juadah dengan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran.

Selain faktor makanan seimbang dan berpada-pada, kita juga disarankan menjaga kesihatan dengan melakukan aktiviti fizikal secara istiqamah. Keperluan bersenam dan mengeluarkan peluh dibuktikan secara saintifik bukan saja penting untuk kesihatan jantung, juga kegemukan.

Berat badan berlebihan boleh menyumbang 20 hingga 30 peratus berlakunya beberapa jenis kanser seperti kanser kolon (usus besar) dan bahagian lain dalam saluran reproduktif (pembiakan).

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah lebih menyayangi orang Mukmin yang kuat daripada orang Mukmin yang lemah.” (Hadis riwayat Muslim)

Apabila badan tidak cergas, fikiran juga lembab dan lambat bertindak bak kata pepatah Arab, ‘akal yang sihat adalah dari badan yang sihat’.

Sungguhpun penyakit kanser bukan penyakit berjangkit, ada beberapa jenis kanser berpunca daripada jangkitan virus. Memang benar tidak semuanya dapat dielakkan, namun kita perlu berikhtiar supaya jangkitan virus membawa kepada kanser dapat dikurangkan.

Virus seperti hepatitis B dan C yang dikaitkan dengan kanser hati serta virus human papiloma (HPV) pula dikaitkan risiko kanser serviks mudah dipindahkan virusnya dengan amalan seks bebas. Pencegahan mengikut panduan agama boleh mengurangkan risiko mendapat virus berbahaya ini.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah kamu dekati zina. Sesungguhnya zina itu suatu perbuatan keji dan jalan yang buruk.” (Surah Al-Isra’, ayat 32)
Sesungguhnya banyak perkara tersurat dan tersirat dalam ajaran Islam yang membawa kepada sinar kesejahteraan hidup manusia. Hanya mata yang ingin melihat kebesaran Allah dan keagungan Islam boleh menghadirkan apresiasi keindahan di sebalik bait ayat al-Quran dan hadis Rasulullah SAW.

Kembali kepada ajaran Islam sebenar nescaya kita akan dapati ia agama sejahtera dan mensejahterakan umatnya, bukan saja dalam perkara ibadat, mualamat atau munakahat, juga pencegahan kanser.

Remaja dan kesantunan

DIkirim oleh epondok di Februari 26, 2011

Oleh NURUL IZZAH SIDEK
Dengan ilmu serta akhlak yang mulia, potensi remaja akan lebih terserlah. – Gambar hiasan



KESANTUNAN dalam konteks remaja bermakna sifat dan pekerti yang tinggi, berbudi bahasa dan tabiat beradab. Kesantunan tidak sahaja merupakan cerminan budaya timur tetapi anjuran Islam. Kesantunan menjadikan remaja mempunyai rasa tertib yang tinggi dan berhemah dalam melakukan sesuatu. Kesantunan adalah cerminan watak yang boleh dijadikan sumber ikutan juga teladan. Kesantunan juga menjadikan remaja bangsa beradab dan mampu membina budaya tinggi iaitu tamadun.
Dibangkitkan isu kesantunan ini kerana terdapat sebilangan remaja yang hilang pedoman, akhlak dan integriti diri.
Jiwa mereka kosong dengan kefahaman sejarah dan budaya serta lompong dengan ilmu agama dan keinsafan diri.
Lalu budaya popular daripada acuan Barat dijadikan sandaran maju dan moden. Sikap berpoya-poya, rasa hilang malu dan adab, melanggar tertib dan peraturan, hilang malu dan sopan menjadi sebahagian yang melatari watak remaja.
Remaja seperti ini mudah cair dengan pengaruh negatif dari Barat.
Remaja seperti ini hanya memikirkan kepentingan diri dan bukan kepentingan orang lain. Selalunya mereka tidak ada rasa syukur kepada Allah dan berterima kasih kepada nikmat kehidupan yang diperolehi.
Kesantunan Terhadap Ilmu
Kesantunan bermula dengan menyantuni ilmu-ilmu yang bermanfaat supaya pematangan akal dan pemerkasaan diri berlaku dengan baik. Ilmu yang bermanfaat umpamanya boleh didapati dalam khazanah tamadun Islam.
Pada masa sama, ilmu-ilmu berbanding yang bermanfaat dari Barat dan Timur harus juga dicari. Menyantuni khazanah Islam dan faktor-faktor di luar lingkungan adalah amat penting supaya konsepilman nafi’a (ilmu-ilmu yang bermanfaat) dapat disuburkan dalam kehidupan.
Kelompok remaja seharusnya menjadikan ilmu Islam dan ilmu berbanding sebagai faktor penting dalam menentukan kejayaan pembangunan dan kemajuan.
Faktor globalisasi yang sedang mendatangi umat Islam kini menuntut persiapan yang rapi di kalangan remaja untuk menguasai ilmu pengetahuan yang pelbagai supaya nantinya umat Islam tidak hanya menjadi pengguna kepada modal orang lain tetapi harus menjadi penyumbang kepada kekuatan tamadun manusia.
Keduanya, kesantunan harus terhubung dengan memiliki kekuatan akhlak dan jati diri. Dengan kekuatan akhlak, para remaja tidak mudah cair dengan pengaruh budaya luar yang negatif.
Memiliki jati diri yang Islami boleh menjadikan para remaja orang-orang yang berprinsip di samping memiliki wibawa diri yang dihormati. Isu yang berbangkit kini ialah ramai di kalangan remaja islam sedang terjebak dalam kemelut akhlak yang mencemaskan, sedangkan kelemahan umat Islam di mana-mana memerlukan keterampilan generasi muda yang berpotensi untuk melakukan perubahan.
Ramai yang berpendapat bahawa memiliki peribadi yang baik dan kesantunan yang tinggi merendahkan sifat berani dalam diri.
Sering sahaja mereka diperkecilkan dan dianggap tidak berani menyaingi orang lain walaupun mempunyai tahap ilmu yang tinggi.
Tanggapan itu salah kerana keteguhan akhlak dalam watak dan tingkah laku menjadi prasyarat penting untuk menentukan warisan masa depan negara berada di tangan orang-orang yang berintegriti. Dengan ilmu dan akhlak yang mulia, potensi remaja akan lebih terserlah dan keberanian menegakkan sesuatu yang benar disertai dengan ilmu yang terarah dan bermanfaat.
Perkara ketiga dalam proses penyantunan ialah keupayaan remaja melatih diri supaya mempunyai upaya berfikir dan cara pendekatan yang strategik.
Strategik dalam erti kata para remaja harus mampu mengimbangi antara idealisme dan realiti. Idealisme dalam hidup remaja adalah sesuatu yang amat penting.
Idealisme tanpa menyantuni realiti akan mewujudkan keadaan yang tidak seimbang. Idealisme cuba melihat sesuatu dalam keadaan serba sempurna tetapi realiti masyarakat tidaklah sepenuhnya sempurna.
Oleh itu antara visi dan misi (idealisme) bagi mencapai sesuatu matlamat dalam perjuangan hidup harus mengambil kira faktor ilmu, upaya guna tenaga, alat-alat bantu, kekuatan teknologi supaya pendekatan yang diambil menjadi seimbang. Kalau tidak, para remaja hanya seronok dengan pendekatan pidato-pidato, reaktif terhadap isu tetapi pro-aktif menyantuni penyelesaian.
Dikirim dalam Fokus Isu | Leave a Comment »

Malu penanda aras ketakwaan Muslim

DIkirim oleh epondok di Februari 26, 2011
Sifat takut kepada tuhan benteng halang dosa, dorong umat Islam lakukan kebaikan
BANYAK kejadian yang melemahkan umat Islam mutakhir ini berpunca daripada hilangnya sifat malu. Ada segelintir tidak segan silu melanggar perintah agama malah berasa bangga kerana berani melakukan maksiat kepada Allah.
Mereka seolah-olah mencabar kekuasaan Allah dengan mematuhi maksiat dan memerangi syariat. Ada juga lupa sifat tidak malu melakukan kejahatan berpunca daripada hilangnya rasa perhambaan kepada Dia Yang Maha Melihat.
Justeru, mereka hanya malu kepada manusia dan apabila tiada yang melihat, mereka melakukan maksiat.
Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah ‘Amir: “Sesungguhnya antara yang didapati manusia daripada ucapan Nabi terdahulu adalah ‘apabila engkau tidak malu, maka lakukan apa pun yang engkau mahu.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari)
Hadis itu menunjukkan tanpa sifat malu, seseorang itu boleh melakukan apa saja kerana tidak takut seksaan Allah. Mereka berbuat apa saja tanpa memikirkan kesannya kepada diri, masyarakat, negara, bangsa atau agama.
Manusia memilih menjadi malu berasaskan dua keadaan iaitu kerana memang pemalu atau cuba menanam sifat malu. Sama ada kita memang seorang pemalu kerana mewarisinya daripada ibu bapa atau mengupayakan malu melalui latihan bukan persoalannya.
Sifat malu perlu ada kerana ia membawa kebaikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Malu itu tidak datang kecuali dengan membawa kebaikan.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Malah, malu seiring iman. Jika seseorang itu tiada sifat malu, sudah tentu ia jauh daripada keimanan kerana malu adalah benteng yang menghalang melakukan dosa.
Abu Sa’id Al-Khudri menggambarkan sifat malu Baginda SAW sebagai lebih pemalu daripada seorang gadis, bahkan apabila tidak menyukai sesuatu, sahabat boleh mengetahuinya daripada wajah Baginda.
Namun, perlu diingat sifat malu dalam Islam ialah malu melakukan perbuatan jahat dan maksiat, bukannya malu membuat kebaikan atau menyeru kepada kebenaran. Justeru, malu menghadapi yang hak bukanlah sifat malu dibawa Rasulullah SAW, sebaliknya sifat lemah yang boleh menjahanamkan agama serta membelenggu Islam terus gah di persada dunia.
Ibnu Rajab Al-Hambali berkata, malu yang dipuji dalam ucapan Rasulullah SAW adalah akhlak yang mendorong seseorang melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan, rasa lemah menyebabkan seseorang mengurangi hak Allah SWT ataupun hak hamba-Nya.
Sifat lemah merujuk keadaan tidak positif, tiada iltizam, kesungguhan mencapai sesuatu disebabkan kekangan peribadi, iaitu tiada keyakinan, kekuatan fizikal serta takut kemungkinan gagal.
Jangan pula kita jadikan sikap malu sebagai penyebab kelemahan umat Islam hari ini dalam urusan ilmu, pentadbiran atau kepentingan umat. Malu bertoleransi dalam urusan agama untuk menjulang kebenaran sebenarnya menunjukkan kelemahan yang nyata.
Begitu juga jangan malu mengaku salah, jika akur pada hakikat Allah mem buka seluruh keaiban semata-mata kerana perhitungan di Padang Mahsyar (melainkan kita tidak membuka keaiban orang lain).
Maka, akui kesalahan semoga ia menjadikan kita manusia yang dihargai. Tetapi jika terus menegakkan benang yang basah kerana malu, ketahuilah kita akan menjadi manusia paling lemah akhirnya.
Betapa jauh amalan kita dengan Rasulullah SAW dan sahabat. Mereka berhias dengan rasa malu yang hakiki, menahan diri daripada perbuatan keji, bukan supaya disanjung tinggi, tetapi kerana takutkan Rabbul Izzati.

Sebaik-baik harta mengikut lunas syarak

DIkirim oleh epondok di Februari 25, 2011

Oleh HAMIZUL ABDUL HAMID
Harta hanya akan benar-benar menjadi bermanfaat apabila ia dilaburkan ke jalan yang hak. – Gambar hiasan



PERNAHKAH kita mendengar hadis Nabi, yang bermaksud: “Sebaik-baik harta itu ialah, harta yang berada pada tangan orang yang saleh.” (riwayat Imam Ahmad dan Thabrani).
Mengapakah begitu? Jawapannya mudah, hanya orang yang saleh sahaja yang tahu dan mampu menggunakan hartanya ke jalan yang diredai Allah SWT.
Allah SWT mahu agar manusia menjadi orang yang berharta. Dalam erti kata lain, Allah tidak mahu kita merasa selesa dengan kemiskinan. Hidup dalam serba kesusahan. Kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.
Sebab itulah Allah SWT berlaku adil dengan memberikan semua manusia peluang yang saksama membina kehidupan.
Allah menyatakan dalam al-Quran: Dan Dia (Allah) mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia (Allah) mencukupkan (hidupmu). (ad-Dhuha: 8)
Begitu jugalah firman Allah di lembaran al-Jumuah ayat 10: Apabila telah ditunaikan solat maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurniaan Allah. Semuanya mendorong kita mencipta kejayaan dan kekayaan dalam hidup.
Apabila manusia menjadi kaya maka mereka mudah melaksanakan kewajipan sesama insan. Saling memberi dan saling berbahagi.
Seperti lirik lagu nyanyian Opick dari Indonesia: Alangkah indah orang bersedekah, dekat dengan Allah, dekat dengan sunnah. Takkan berkurang, harta yang sedekah, akan bertambah, akan bertambah.
Walau bagaimanapun, sejarah juga menunjukkan betapa ramai umat manusia yang mendapat kekayaan akhirnya lupa daratan. Mereka menjadi manusia takbur, sombong dan mengingkari arahan Tuhan. Sifat belas kasih sesama insan bertukar menjadi kedekut, pemeras dan penindas.
Hal ini berlaku sepanjang zaman. Allah SWT ada memberi ingat: Maka kami benamkan Qarun berserta rumahnya ke dalam bumi, maka tidak ada baginya satu golongan pun yang boleh menolongnya… (al-Qasas: 81)
Qarun adalah sepupu Nabi Musa a.s. Dia berfahaman bahawa setiap sen harta yang dia miliki adalah mutlak miliknya. Qarun mengingkari nasihat Musa agar memberikan sedekah dan menyantuni sesama manusia.
Kemuncak keingkarannya, Qarun bertindak menindas dan menganiayai kaumnya dan menafikan hartanya itu adalah kurniaan Allah SWT.
Mungkin, Qarun adalah pencetus mazhab kapitalisme di dunia ini. Maka, sebagai balasan ke atas keingkarannya itu, dia ditenggelamkan ke dasar bumi dan tenggelamlah juga segala keegoannya yang menguasai diri.
Hakikatnya, Islam mendidik manusia yang berharta agar menjadi manusia mulia.
Di samping itu, tiada sebaik-baik teladan dapat dikutip melainkan teladan yang diberikan Nabi Muhammad SAW. Nabi menyatakan: “Bukan orang yang beriman, sesiapa yang tidur malam dengan perut kekenyangan sedangkan dia mengetahui bahawa jiran di sebelahnya sedang kelaparan.” (riwayat at-Thabrani dan al-Baihaqi)
Sesungguhnya Nabi mendidik manusia dengan akhlak dan juga kata-kata. Sesuai dengan kajian pakar psikologi, bahawa didikan dengan akhlak sememangnya lebih berkesan.
Akhlak Nabi adalah cerminan diri baginda. Rasulullah SAW sering digambarkan oleh para sahabat sentiasa menaungi golongan miskin, anak-anak yatim dan ibu-ibu tunggal sehinggalah mereka merasa begitu aman di bawah naungan nabi.
Sirah Nabawiyah juga menceritakan, bahawa di Madinah semasa hayat nabi ada sekelompok manusia yang mendambakan diri sepenuh masa untuk berjuang dan berjihad di jalan Allah.
Golongan ini tinggal di serambi Masjid Nabi. Nabi sendiri amat menyantuni golongan ini.
Golongan itu dinamakan ahlus-suffah. Iaitu golongan yang amat miskin dan daif.
Mereka sering kelaparan dan tidak mempunyai tempat tinggal kecuali tinggal beramai-ramai di As-Suffah.
Mereka tidak mempunyai pakaian yang cukup untuk melindungi diri mereka dari kesejukan.
Sebahagian mereka hanya mempunyai pakaian yang menutup hingga ke paras lutut. Sebahagian yang lainnya pula mempunyai pakaian yang tidak pun mencecah tumit.
Pendek kata, ahlus-suffah itu bolehlah dikategorikan sebagai golongan fakir atau mengikut istilah kini digelar golongan miskin tegar.
Namun begitu, golongan itu tidak berpeluk tubuh sahaja. Mereka juga terdiri daripada para pejuang Islam.
Antara sahabat nabi yang dikenali sebagai ahlus-suffah ialah Abu Hurairah r.a, Abu Dzar Al-Ghiffari r.a dan Saiyidina Bilal bin Rabah.
Sesuai dengan taraf dan darjat keimanan mereka, nabi amat memelihara kemaslahatan ahlus-suffah. Adakala melebihi perhatiannya kepada anak menantu baginda sendiri.
Pernah Fatimah anak perempuan nabi memohon seorang tawanan perang bagi membantu kerja-kerja rumahtangganya. Namun nabi menyatakan: “Patutkah aku memberikan kamu seorang pelayan dan meninggalkan ahlus-suffah kelaparan?”
Demikianlah tegasnya seorang utusan Allah SWT apabila berhadapan dengan kepentingan umat dan keluarga, baginda sentiasa mendahulukan kepentingan umatnya.
Kesimpulannya, harta hanya akan benar-benar menjadi bermanfaat apabila ia dilaburkan ke jalan yang hak. Hanya muslim yang saleh sahaja akan melalukan sedemikian. Bukan senang mengawal harta. Lalu, Islam telah menyediakan jalan keluar untuk kita, iaitu sedekah, zakat, infak, wakaf, jariah dan sebagainya lagi.
Terpulanglah kepada kita untuk membuat perhitungan. Sebagai penguat jiwa, marilah sama-sama kita menghayati sebuah hadis, saat Rasulullah SAW yang membayangkan seorang manusia berkata:Hartaku! Hartaku! Padahal hartanya yang sebenar-benarnya ada (hanya) tiga jenis (sahaja), iaitu (1) apa yang dimakan lalu habis; (2) apa yang dipakainya (pakaian) lalu lusuh dan (3) apa yang disedekahkannya lalu tersimpan (untuknya di akhirat). Selain daripada tiga perkara di atas, lenyap (hartanya) atau ditinggalkannya bagi orang (manusia) lain (sebagai pusaka). (riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment