Tinta Perjuangan

BUat PeNgUnJunG

Tuesday, September 7, 2010

Pengenalan Zakat Fitrah






Petikan almalakawi.wordpress.com
Wajib zakat fitrah ke atas tiap-tiap umat islam yang berkemampuan, sama ada lelaki atau perempuan, sama ada dewasa atau kanak-kanak, sama ada merdeka atau hamba. Wajb atas kafir mengeluarkan zakat keluarga yang wajib atas kafir itu memberi nafkah, seperti bapa yang kafir wajib mengeluarkan zakat anaknya yang islam, begitu juga seperti anak yang kafir wajib mengeluarkan zakat bapanya yang islam yang tidak mampu. Jadi wajib sekiranya kafir itu mampu dan ada lebih daripada perbelanjaan dirinya dan tanggungannya pada malam dan siang hari raya.
Syarat wajib zakat fitrah
  1. islam, tidak wajib kafir mengeluarkan zakat untuk dirinya tetapi dia wajib mengeluarkan zakat orang islam yang dibawah tanggungannya.
  2. merdeka. Hamba tidak wajib mengeluarkan zakat dirinya bahkan tuannya wajib mengeluarkan zakatnya.
  3. mempunyai perbelanjaan yang lebih daripada perbelanjan atau pakayan dirinya dan orang yang di bawah tanggungannya, pada malam hari raya dan siangnya. Tidak wajib zakat atas mereka yang tidak berkemampuan, yakni mereka yang tidak ada lebih daripada perbelanjan dirinya dan orang yang di bawah tanggungannya pada waktu tersebut.
  4. wajib zakat dengan jatuh matahari malam hari raya, yakni mendapat satu juzuk daripada ramadan dan satu juzuk daripada hari raya , maka tidak wajib zakat mereka yang lahir selepas terbenam matahari malam hari raya, kerana tida mendapat satu juzuk daripada ramadan dan tidak wajib zakat mereka yang mati sebelum terbenam matahari malam hari raya, kerana tidak mendapat satu juzik daripada hari raya.
Peringatan ke atas amil zakat.
Sekirany ada dikalangan orang yang telah mengeluarkan zakat, mati sebelum waktu wajib (yakni terbenam matahari malam raya) dan ada bagi si mati waris (seperti anak si mati, atau lainnya) yang belum balig, maka wajib amil itu memulangkan zakat yang telah dikeluarkan kerana ada di sana hak anak yatim atau hak mereka yang tidak boleh memerintah harta dengan sendirinya.
Sekiranya semua waris si mati telah baligh dan mereka itu tidak mahu menuntut zakat yang telah dikeluarkan itu maka jadilah zakat itu sedekah.
Sekirnya mereka itu menuntutnya, wajib atas amil memulangkannya.
Termasuk dalam kata amil mereka yang boleh menerima zakat dan dia ada menerima zakat dari simati tersebut.
Masa mengeluarkan zakat fitrah.
  1. Masuk waktu wajib zakat fitrah dengan terbenam matahari malam hari raya.
  2. Harus mengeluarkan zakat fitrah pada awal ramadan.
  3. Sunat dikeluarkannya sebelum sembahyang hari raya.
  4. Makroh dilewatkan selepas sembahyang hari raya sehinga terbenam matahari hari raya.
  5. Haram dilewatkannya selepas terbenam matahari hari raya dengan tiada uzur. Contih uzur seperti harta orang yang hendak mengeluarkan zakat tiada bersamanya, atau tiada orang yang boleh menerima zakat.
Pekara yang wajib dikeluarkan
Wajib mengeluarkan segantang makanan yang mengenyangkan bagi rakyat sesebuah negeri dan kebanyakkan mereka makan makanan itu. Di Malaysia, Indonisia, Berunai, Patani, yakmi negara asian, beras adalah makanan yang mengenyangkan, lagi pula kebanyakkan mereka memakannya, maka orang islam di negara-negara ini wajib mengeluarkan beras untuk zakat fitrah mereka itu.
Menurut Mazhab Syafie tidak sah mengeluarkan zakat fitrah dengan duit.
Harus mengeluarkan zakat fitrah dengan duit
Mazhab Hanafi mengharuskan zakat fitrah dengan mata wang (duit) bahkan afdal.
Harus orang yang bermazhab Syafie bertaklid dengan Mazhab Hanafi.
Tertib mengeluarkan zakat fitrah bagi mereka yang tidak upaya mengeluarkan keseluruhan orang di bawah tanggungannya
Orang yang tidak upaya mengeluarkan fitrah bagi semua tanggungannya maka hendaklah dia mengeluarkan fitrah mingikut tertib tersebut:
  1. Fitrah dirinya.
  2. Fitrah isterinya.
  3. Fitrah anak yang kecil.
  4. Fitrah bapanya.
  5. Fitrah ibunya.
  6. Fitrah anak yang besar.
  7. Kemudian fitrah tanggungannya yang lain.

No comments:

Post a Comment