Tinta Perjuangan

BUat PeNgUnJunG

Monday, September 27, 2010

CADANGAN KHAIRY KURANG BIJAK!

2 Syawal 1431 H | 11 September 2010


“Semua pihak perlu faham gerakan Ganyang Malaysia secara besar-besaran yang dirancang Bendera, termasuk mengadakan tunjuk perasaan di luar pejabat
Kedutaan Besar Malaysia, bukan pandangan keseluruhan penduduk dan pemimpin Republik Indonesia yang turut malu dengan tindakan kumpulan terbabit,” katanya pada sidang media di Wisma Putra, di sini, semalam.

Kelmarin, media melaporkan kenyataan Khairy meminta Wisma Putra memanggil pulang Duta Besar Malaysia ke Indonesia jika rundingan kedua-dua negara berhubung jaminan keselamatan Kedutaan Malaysia di Jakarta, gagal.

PUTRAJAYA: “Tindakan memanggil pulang duta kita dari sana
(Jakarta), bermakna kita hanya selangkah saja lagi daripada memutuskan hubungan dua hala. Saya tidak pasti sama ada Khairy Jamaluddin (Ketua Pergerakan Pemuda Umno) tahu mengenai perkara ini, dia mungkin seorang yang pandai dan graduan Universiti Oxford, tetapi tidak bermakna dia seorang yang bijak.

“Saya berharap Pemuda Umno tidak akan menjadi seperti Bendera (Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia). Kita perlu melihat dan menangani isu ini secara bijak kerana ia membabitkan dua negara,” kata Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman (gambar), semalam.

Beliau berkata, gesaan Khairy supaya Wisma Putra memanggil pulang Duta Besar Malaysia ke Indonesia boleh disifatkan kurang bijak kerana ia bakal memburukkan lagi keadaan selain
menjejaskan hubungan dua hala yang sudah lama terjalin antara Malaysia dan Indonesia.

No comments:

Post a Comment